هر سال با نزدیک شدن به روز جهانی مبارزه با ایدز، فروش کاندوم در سراسر جهان افزایش پیدا میکند. یکی از دلایل این افزایش فروش، یادآوری خطر بیماری ایدز و توجه مردم به تاثیر مثبت کاندوم در مبارزه با این بیماری است.
در این مقاله با هم نگاهی به روز جهانی مبارزه با ایدز خواهیم انداخت و فروش و تاثیر استفاده از کاندوم را در جهان بررسی خواهیم کرد.
کمپینهای جالب فروش کاندوم در جهان
خلاقیت حرف اول را در کمپینهای سراسر جهان به مناسب روز جهانی ایدز میزند. بسیاری از تولید کنندگان کاندوم در سطح بین المللی در چنین روزی با حضور در میادین اصلی شهرهای بزرگ، اقدام به اطلاع رسانی به مردم در خصوص مزایای استفاده از کاندوم میکنند.
اکثر این کمپینها در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها است.
در بسیاری از کشورهای جهان، به جای روز جهانی، هفته یا دهه جهانی مبارزه با ایدز تعریف شده است.
روز جهانی ایدز هر سال در اول دسامبر برگزار می شود تا آگاهی و بودجه برای مبارزه با HIV افزایش یابد و این برندهای کاندوم مبارزه را در کمپین های خود جای می دهند، زیرا محصولات آنها به مبارزه با گسترش این بیماری کمک میکند.
هدف اصلی از برگزاری کمپین، افزایش آگاهی در مورد رابطه جنسی ایمن است. یکی از مقامات شرکت دورکس بر این باور است که حتی در کشورهای پیشرفته مثل کانادا یا بریتانیا، نیاز جدی برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی درباره استفاده از کاندوم به شدت احساس میشود.
پیشگیری از ایدز
کاندوم نقش مهمی در پیشگیری از شیوع بیماریهای مقاربتی و جنسی، به ویژه ایدز است. برندهای کاندوم بر این باورند که وظیفه آنها این است که خود را در بحث پیرامون چنین موضوع مهمی وارد کنند. برقراری دیالوگ با مردم و حضور مشاوران متخصص در این حوزه در امکان عمومی به بهانه روز یا هفته جهانی مبارزه با ایدز بسیار اهمیت دارد و سازنده است.
کنترل و گسترش استفاده از کاندوم
در فضای مجازی بسیاری از برندهای تولید کننده یا پخش کننده کاندوم تلاش میکنند، لحن برند خود را به مخاطبان معرفی کنند. در همه این کمپینها آنچه بسیار اهمیت دارد و تقریبا مشترک است، تلاش برای آگاهی رسانی در خصوص لزوم استفاده از کاندوم است.
کاندوم بدون شک یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از عفونت های مقاربتی STIs است. روز جهانی ایدز در اول دسامبر هر سال برای افزایش آگاهی در مورد سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) رسمیت دارد. این سندروم شامل تعداد زیادی از عفونت ها و بیماری های بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از ویروس نقص ایمنی انسانی HIV است.
راههای مختلفی برای جلوگیری از شیوع ایدز وجود دارد. در صورت استفاده صحیح از کاندوم، بدون شک بهترین راه برای پیشگیری از عفونتهای مقاربتی (STIs) است.
کمپینهای عجیب و غریب در مدارس ژنو
- ست توت فرنگی برش خورده با پس زمینه صورتی که می پرسد: «می خواهی مزه کنی؟ از خودت محافظت کن»
- یک موز با روکش کاندوم که روی آن نوشته شده است: «اینجوری بهتر است»
- یک نقاشی از یک مرد و زن مینیاتوری با وسایل غواصی عنوان، «سرپوشیده شیرجه بزنید».
فرانسه در خط مقدم مبارزه با ایدز
دولت فرانسه با توجه به مهاجرپذیر بودن این کشور، هر سال تلاش زیادی میکند تا فرهنگ داشتن رابطه جنسی سالم و استفاده درست و مناسب از کاندوم را تبلیغ و ترویج کند.
شهر ژنو به شهر کمپین و محتوا مشهور شده است. در روز جهانی مبارزه با ایدز در دبیرستانهای شهر ژنو کمپینهای جذابی برای افزایش اگاهی جوانان از کاندوم و مبارزه با بیماری ایدز برگزار شد.
این دولت در اول دسامبر سال 2022 در تمام ایستگاههای مترو و تراموا در شهرهای مهم فرانسه استند و بنر نصب کرد و کاندوم به صورت رایگان در میان جوانان تقسیم کرد. البته چنین کارهایی کاملا نمادین است اما بیتاثیر نیست.
وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد که برای مبارزه با شیوع ایدز و زیرشاخههای اچآیوی، در صورت تجویز پزشک، هزینه کاندومها را به طور کامل بازپرداخت میکند. از 10 دسامبر، سیستم تامین اجتماعی فرانسه، جعبههای کاندومهای خریداریشده در داروخانهها را در فهرست بیمه لحاظ کرده است. وزارت رفاه فرانسه، در صورتی که توسط پزشک یا ماما تجویز شده باشد، بازپرداخت میکندکه عملاً کاندوم را به یک محصول کاملا رایگان تبدیل خواهد کرد.
نقش مهم دولت
حمایت دولت در کشورهای مختلف اروپایی از تولید کنندگان کاندوم تاثیر جالبی در ایفای مسئولیت اجتماعی همین شرکتها داشته است.
برای مبارزه با ایدز در روز جهانی مبارزه با ایدز، باید به ارتقای فرهنگ عمومی امیدوار بود و البته از حاکمیت نیز خواست که اقدامت کاربردی و موثر را در دستور کار خود قرار بدهد.
شرکت تعاونی باران بسپار در سال 1388 فعالیت خود را به عنوان اولین تولید کننده کاندوم با نام تجاری ایکس دریم در ایران آغاز نمود. خط تولید و ماشین آلات با تکنولوژی روز آلمان، توسط مهندسین خبره مالزیایی نصب و راه اندازی گردید. شرکت از همان ابتدا با ظرفیت 75 میلیون قطعه در سال مطابق با استاندارد ISO4074 شروع به کار کرد.
شرکت تعاونی باران بسپار در سال 1390 در تداوم امر تولید مطلوب اقدام به نصب و راه اندازی خطوط تولید جدید نموده و ظرفیت تولید خود را از 75 میلیون قطعه در سال به 150 میلیون قطعه افزایش داد. تکنولوژی جدید بسته بندی اتوماتیک، از دخالت نیروی انسانی در تولید کاسته و در نهایت کیفیت و بهداشت محصولات را ضمانت میکند.